Wat kost een leveringsakte?

Wanneer u uw huis verkoopt, zijn er veel factoren die u in de gaten moet houden. Er komen vaak ook meer kosten bij kijken dan u van tevoren ingeschat hebt. Daarom is het verstandig om op tijd informatie te verzamelen over alle verkoopkosten die u maakt bij het verkopen van uw huis. KostenHuisVerkopen.nl helpt u daarbij. Bijvoorbeeld door u te wijzen op de kosten van een leveringsakte. Een belangrijk document dat u alleen kunt verkrijgen via de notaris. En dat bekent dat er kosten aan verbonden zijn.

Wat is een leveringsakte?

Een leveringsakte is een document. In dit document wordt het eigendom van uw huis overgedragen aan de volgende eigenaar. Dit document moet ondertekend worden nadat de drie dagen bedenktijd na het tekenen van het voorlopige verkoopcontract verstreken zijn. U kunt een leveringsakte alleen verkrijgen door naar een notaris te gaan. Dit is de enige persoon die een leveringsakte op mag stellen. Daarbij moet rekening gehouden worden met de wettelijke bepalingen en de koopovereenkomst die eerder al getekend is. Deze documenten moet overeenkomen.

Andere woorden voor leveringsakte die ook gebruikt worden in Nederland zijn transportakte en overdrachtsakte. Wanneer dit document ingeschreven is bij het kadaster en de openbare registers, is de overdracht van het huis pas echt afgerond en bent u niet langer eigenaar van het vastgoed op papier.

Hoeveel kost een leveringsakte?

Alle notarissen in Nederland zijn vrij om hun eigen prijzen en tarieven te bepalen. Bij de kosten voor een leveringsakte zorgt dit voor grote verschillen. De notaris moet namelijk aardig wat werk verzetten voor dit rond is. Allereerst moet de notaris vooronderzoek doen naar de verkoper en diens beschikkingsbevoegdheid. Daarna moet de notaris verzekeren dat alle betrokken partijen voldoen aan de verplichtingen. Ook moet de notaris ervoor zorgen dat het vastgoed zonder boetes of hypotheken overgedragen kan worden en dat de koper op tijd de koopsom stort bij de notaris. Tot slot moet de notaris ook een toelichting geven op de leveringsakte en na voltooiing van het volledige proces de kopende partij voorzien van een eigendomsakte.

Hebt u een koopcontract opgesteld zonder tussenkomst van de notaris en staan hier fouten in, of bepalingen die niet in overeenkomst zijn met de richtlijnen van de Nederlandse wetgever? Dan worden de kosten van de leveringsakte aanzienlijk hoger, omdat de notaris aanpassingen moet doen in de koopakte met goedkeuring van beide partijen. Daarom is het verstandig om de notaris zo vroeg mogelijk bij de verkoop van uw woning te betrekken. Dit kost extra geld, maar zorgt er tevens voor dat u niet onnodig veel hoeft te betalen voor de uiteindelijke leveringsakte.

De gemiddelde kosten voor het opstellen van een leveringsakte en alle handelingen die hieraan verbonden zijn, liggen rond de €500,-. Doorgaans worden deze niet separaat betaald: De notaris stuurt na de overdracht een rekening met een overzicht van alle notariskosten die gemaakt zijn bij de overdracht van uw huis. Hebt u ook een hypotheekakte op laten stellen, dan liggen de totale kosten rond de €1.000,- bij de gemiddelde notaris.