Huis verkopen: 8 tips

U hebt besloten dat het tijd is om uw huis te verkopen. Wellicht omdat u kleiner wilt wonen, groter wilt wonen, of omdat u een nieuwe baan aangeboden hebt gekregen en dichterbij uw werk wilt wonen. Op het moment dat u besluit om uw huis te verkopen, is het tijd om in actie te komen. U kunt hopen dat de makelaar u al het werk uit handen neemt, maar de statistiek spreekt dit tegen. Wanneer u een actieve houding aanneemt, is dit bevorderlijk voor het verkooptraject. Met andere woorden: U verkoopt uw huis sneller én tegen een betere prijs wanneer u betrokken bent bij de verkoop.

Om u hierbij op weg te helpen, geeft KostenHuisVerkopen.nl u 8 tips die het verschil maken bij uw eigen verkooptraject.

Optimale presentatie van uw vastgoed

U wilt uw huis verkopen. Daarom is het goed om uw huis eens door te lopen met objectieve ogen. Dat versleten douchegordijn ziet er niet aantrekkelijk uit, net als de vergeelde vitrage in de keuken. Vervang de factoren die storend kunnen zijn voor potentiële kopers en zorgt u ervoor dat uw huis zo goed mogelijk op de foto’s komt te staan. Kijkt u ook eens kritisch naar de brochure. Staat alle informatie erin die belangrijk is voor de verkoop van uw huis? Is de verwoording optimaal of moeten er aanpassingen gedaan worden?

Beseft u zich goed dat de brochure die de makelaar u stuurt een voorstel is. U kunt aanpassingen laten doen en deze kleine veranderingen kunnen ervoor zorgen dat uw huis veel beter gepresenteerd wordt dan de huizen van andere verkopende partijen.

Realiseert u zich dat u iets wilt verkopen

Uw huis is een woning met een emotionele waarde. Een vastgoed met herinneringen waar u jaren gewoond hebt. Maar op het moment dat u begint aan het verkooptraject, is het goed om hier even afstand van te nemen. Uw huis is een object dat u verkoopt en waar u geld uit wilt halen om uw volgende huis te kunnen kopen. Bekijkt u het huis daarom als een product dat u wilt verkopen. Maakt u alles goed schoon, zorg voor een frisse geur en vooral ook voor een neutrale inrichting.

Op die manier stoot u potentiële kopers niet af, en deze mensen kunnen veel sneller de mogelijkheden zien van uw woning. Dit maakt de kans op meerdere biedingen aanzienlijk groter.

Kijk door de ogen van een koper

U hebt een bepaalde smaak, een bepaalde inrichting en er zijn redenen waarom u voor dit huis gekozen hebt in het verleden. Maar past dit alles wel bij de potentiële kopers? Het is belangrijk dat u door de ogen van een koper kijkt. Een vrije kamer op de eerste verdieping is dan niet langer uw opslagplaats. Het is een potentiële kinderkamer of hobbyruimte. Let u goed op de bewoordingen die gebruikt worden in de brochure en tijdens de rondleiding. U wilt de potentiële kopers overtuigen van de voordelen van uw huis. Niet de voordelen die belangrijk zijn voor u, maar de kansen die er liggen voor een kopende partij.

Bepaal een strategie binnen uw verkooptraject

Wanneer u aan de slag gaat met een groter project, dan maakt u een planning met verschillende onderdelen, samen met een plan van aanpak. U bepaalt een strategie die ervoor zorgt dat de kans van slagen groter wordt. Het is verstandig om dit ook te doen wanneer u aan de slag gaat met het opstellen van een verkooptraject. Er zijn veel onderdelen waar u naar kunt kijken en waar u een verkoopstrategie bij kunt gebruiken. U kunt hierbij denken aan de manier waarop u het huis presenteert, maar u kunt ook kijken naar de vraagprijs ten opzichte van soortgelijke huizen die op de markt staan. Besluit u hiermee aan de slag te gaan, kijkt u dan niet alleen naar de vraagprijzen en de vraag of het huis verkocht is of niet. Kijkt u vooral naar hoe lang het geduurd heeft voordat het huis verkocht werd. Dát is namelijk de informatie waar u echt iets mee kunt.

Gebruik van verkoopkanalen

De verkoopkanalen spelen een essentiële rol bij de verkoop van uw huis. Wanneer meer mensen de advertentie te zien krijgen, is de kans groter dat het huis sneller verkocht wordt, en/of tegen een hogere prijs. U kunt erop vertrouwen dat de makelaar alle verkoopkanalen gebruikt die hij of zij heeft. Maar het netwerk van de makelaar is niet gelijk aan uw eigen netwerk. Daarom kunt u ervoor kiezen om ook uw netwerk actief te maken. Door uw huis op Marktplaats te zetten bijvoorbeeld, of door de sociale media in te schakelen.

Wilt u het bereik via de sociale media groter maken dan uw eigen netwerk? Verzint u dan een leuke actie. Zoals het verloten van een diner in een exclusief restaurant onder de mensen die de advertentie gedeeld hebben. Zorgt u er vooral voor dat de actie past bij het vastgoed dat u verkoopt, of bij de regio waarin het vastgoed verkocht wordt. Zo is de kans groter dat de advertentie terechtkomt bij de mensen die tot de doelgroep van uw verkooptraject horen.

Wees flexibel tijdens het verkooptraject

Een flexibele opstelling tijdens het verkooptraject loont. Kunt u mensen langs laten komen voor bezichtigingen wanneer het de potentiële kopers schikt? Dan is de kans groter dat zij met een positief gevoel naar uw huis komen kijken, omdat zij geen afspraken hebben moeten verzetten. Maar de flexibiliteit reikt verder dan alleen de bezichtigingen. Neemt u bijvoorbeeld de strategie die u opgesteld hebt, al dan niet samen met de makelaar. Wanneer u na een aantal weken te weinig resultaat ziet, wees dan flexibel genoeg om direct wijzigingen door te voeren om zo meer interesse te krijgen voor uw huis. Dit kan door het aanpassen van de brochure, het verlagen van de vraagprijs of het inschakelen van meer verkoopkanalen om zo het bereik groter te maken.

Een flexibele opstelling begint vaak met het overleg met uw makelaar en werkgever. Wanneer u goede afspraken weet te maken met alle betrokkenen, hebt u ook daadwerkelijk de mogelijkheid om flexibel te zijn.

Motiveer uw makelaar

Uw makelaar heeft een inspanningsverplichting. Dat betekent dat uw makelaar zijn best moet doen om uw huis te verkopen. Over de invulling van deze verplichting is echter veel onduidelijkheid. U kunt uw makelaar zelf motiveren om zijn aandacht bij uw vastgoed te houden. Daar zijn verschillende manieren voor:

  • Vraag uw makelaar met regelmaat hoeveel bezichtigingen er geweest zijn op Funda.
  • Vraag uw makelaar hoeveel geïnteresseerden er zijn en welke vragen herhaaldelijk langskomen.
  • Vraag uw makelaar hoe de voortgang van het verkooptraject eruitziet.
  • Geef uw makelaar duidelijk aan dat u graag wilt helpen bij het beantwoorden van vragen.

Bovenstaande manieren zijn niet uitsluitend manieren om de makelaar te motiveren. Het zijn ook manieren om zelf meer inzicht te krijgen in uw verkooptraject. Dat is praktisch wanneer u op tijd aanpassingen wilt doen. Komt een bepaalde vraag bijvoorbeeld elke keer terug bij een geïnteresseerde, dan kunt u dit opnemen in de advertentie. Beseft u zich wel dat het weglaten van deze informatie een manier is om in contact te komen met de potentiële kopers. De keuze die u maakt, is daarmee afhankelijk van uw verkoopstrategie.

Houdt u rekening met de omgeving waarin u verkoopt

Wanneer u een huis verkoopt, verkoopt u niet een huis ergens in Nederland. U verkoopt een huis in een bepaalde regio (zoals de Randstad of de Veluwe), een bepaalde stad (zoals Amsterdam of Den Haag) of een bepaald dorp (zoals Schuinesloot of Gasselte). De locatie van uw vastgoed is van groot belang voor de huizenkoper. Die is op zoek naar een vastgoed op een bepaalde afstand van het werk, een scholengemeenschap, supermarkten of het strand. Geeft u daarom vooral in uw brochure aan waar het huis ligt en wat de voordelen zijn, zoals een supermarkt op loopafstand of de Vismarkt in Groningen om de hoek.

Wat ook relevant is voor de regionale aanpak binnen uw verkooptraject, is de keuze voor de makelaar. Er zijn duizenden makelaars die actief zijn in Nederland, maar hoeveel van deze makelaars zijn succesvol bij de verkoop van vastgoed in uw omgeving?

Bekijk onze vergelijkingspagina

Bij de bovenstaande punten is vaak verwezen naar de makelaar, het netwerk van een makelaar en de diensten die aangeboden worden. Het is een belangrijke stap binnen uw verkooptraject, zeker wanneer uw huis binnen afzienbare tijd verkocht moet worden én tegen een verkoopprijs die in de buurt ligt van de marktwaarde van uw vastgoed.

Omdat het niet makkelijk is om makelaars te vergelijken, aangezien deze de diensten en prijzen niet altijd vermelden, heeft KostenHuisVerkopen.nl een vergelijkingspagina opgesteld voor de mensen die op zoek zijn naar een verkoopmakelaar. Op die manier kunt u een verkoopmakelaar vinden die bij u past. Daarbij kunt u letten op de volgende punten om het vergelijken makkelijker te maken:

  • Welke diensten biedt de makelaar aan?
  • Welke tarieven rekent de makelaar en hoe zijn deze opgebouwd?
  • Is de makelaar bekend in uw regio en is deze succesvol in het gebied waar uw huis verkocht moet worden?
  • Hoe hoog zijn de kosten die gerekend worden wanneer de makelaar er niet in slaagt om uw huis te verkopen?
  • Zijn er intrekkingskosten?
  • Is er een exclusiviteitsclausule?

Wanneer u bovenstaande checklist gebruikt, houdt u er dan vooral rekening mee dat uw eigen situatie belangrijker is dan de checklist. Wilt u vooral een snelle verkoop tegen een hoge waarde, dan zijn de kosten van de makelaar minder belangrijk dan de diensten die aangeboden worden. Gaat het om de uiteindelijke opbrengst en wilt u gerust zelf aan de slag? Dan kiest u de makelaar met de laagste kosten, inclusief de mogelijke kosten bij het intrekken van de opdracht.