Huis verkopen via makelaar

Wanneer u zoekt naar manieren om uw huis te verkopen, zijn er twee uitgangspunten die belangrijk zijn. U wilt uw huis binnen een bepaalde tijd verkopen en u hebt een minimaal bedrag in uw hoofd dat u voor uw woning wilt ontvangen. Om dit zo goed mogelijk voor te bereiden, maakt u een verkoopstrategie waarin de verschillende onderdelen van het verkooptraject naar voren komen. U bepaalt een vraagprijs, past de laatste dingen in huis aan zodat het klaar is voor de verkoop en u kiest de verkoopkanalen die u wilt gebruiken om uw advertentie te promoten.

Dat is veel werk, en lang niet alle huisverkopers zitten te wachten op al deze stappen die doorlopen moeten worden. Daarom kan het aantrekkelijk zijn om een verkoopmakelaar in te schakelen.

Wanneer schakelt u een verkoopmakelaar in?

Voordat u begint aan uw verkooptraject is het een goed idee om alvast te kijken naar het aanbod en de prijzen die de makelaars hanteren. Wanneer u hier op tijd mee begint, kunt u de verkoopmakelaar inschakelen op het moment dat u in de fase gekomen bent waarin het huis verkocht kan worden. Dit bespaart u veel tijd: Wanneer u op dát moment pas begint met de oriëntatie, kan het meer dan twee weken duren voordat uw huis daadwerkelijk in de verkoop komt.

Een verkoopmakelaar is bijzonder geschikt voor de mensen die geen ervaring hebben met het verkopen van vastgoed. Daarnaast kan de juiste verkoopmakelaar de uitkomst zijn voor mensen die simpelweg geen tijd hebben om zelf alle onderdelen van het verkoopproces op zich te nemen. Wanneer u zeker wilt weten dat u de optimale aanpak kiest voor uw verkooptraject, dan kiest u voor een verkoopmakelaar die past bij uw wensen en uw situatie. Zo is de kans groot dat uw huis verkocht wordt binnen een korte periode, tegen een goede prijs én op een manier die aansluit op uw eisen.

Welke makelaar past bij u?

Het zoeken naar een juiste makelaar is geen makkelijke taak. Er zijn duizenden makelaars in Nederland en deze zijn niet gebonden aan een prijsplafond of vaste pakketprijzen. Concreet betekent dit dat zij zelf bepalen welke prijzen zij rekenen en welke diensten hier tegenover gezet worden. Dat maakt het vergelijken van de makelaars overigens eenvoudig, maar alleen wanneer u precies weet wat u zoekt.

Zo kunt u terechtkomen bij een internetmakelaar. Dit is een makelaar die voornamelijk via het internet werkt en feitelijk alleen uw huis op verkoopkanalen plaatst en eventueel de onderhandelingen doet met geïnteresseerden. Verder doet de internetmakelaar doorgaans niet veel. Bezichtigingen regelt u zelf, de inrichting van uw huis, het maken van foto’s en het opstellen van een beschrijving komt ook voor uw rekening. Deze makelaars rekenen vaak lagere kosten dan de traditionele makelaars en bieden minder diensten aan. Desalniettemin kan dit een uitkomst zijn voor u. Hebt u alles in huis om zelf foto’s en te beschrijvingen te maken en kunt u zelf de rondleidingen regelen tijdens bezichtigingen, maar hebt u geen toegang tot een enorm netwerk met potentiële kopers? Dan kan de internetmakelaar de oplossing voor u zijn.

Wanneer u op zoek bent naar een makelaar die het complete verkooptraject van u over kan nemen, van de eerste foto tot het laatste bod, dan komt u bij de traditionele makelaar uit. Deze rekenen doorgaans opstartkosten, vermeerderd met courtage van gemiddeld 0,5% tot 1,8%. Deze courtage wordt berekend als percentage over het uiteindelijke verkoopbedrag. Dit maakt de traditionele makelaar aanzienlijk duurder dan de internetmakelaar, maar de traditionele makelaar biedt dan ook meer diensten aan voor de prijzen die gehanteerd worden. Daarnaast verkopen de traditionele makelaars de huizen vaak voor meer geld, waardoor u netto alsnog meer overhoudt, ondanks dat u meer betaalt aan de makelaar.

Het vergelijken van de makelaars op het internet

Weet u of u op zoek gaat naar een internetmakelaar of een traditionele makelaar? Dan hebt u de eerste stap gezet bij het vergelijken van de makelaars. Via KostenHuisVerkopen.nl kunt u op de vergelijkingspagina direct verschillende makelaars met elkaar vergelijken. Daarbij zijn de kosten belangrijk, maar vaak niet doorslaggevend. Wanneer u makelaars vergelijkt, kiest u de makelaar die de diensten levert die het beste bij uw situatie en verkooptraject passen, om vervolgens te kijken of de prijs binnen uw budget valt.

Komt u er niet uit tijdens het vergelijken? Stuurt u ons dan een bericht zodat we u kunnen helpen. U kunt verder de onderstaande punten gebruiken om het vergelijken makkelijker te maken.

De opbouw van de kosten

Makelaars rekenen kosten voor een succesvolle verkoop van uw huis. Verdient de makelaar meer door een hogere prijs voor uw huis te bedingen, dan is de makelaar geneigd meer inspanningen te leveren. Kijkt u vooral ook naar de kosten die betaald moeten worden wanneer uw huis niet verkocht wordt. Wat gebeurt er dan met de opstartkosten, en worden er intrekkingskosten geregeld? Daarnaast heeft een makelaar zonder exclusiviteitsclausule altijd de voorkeur boven een makelaar die wel de verkoop van een huis voor een bepaalde tijd aan zich wil verbinden.

De bereikbaarheid van de makelaar

De kosten zijn belangrijk, maar wat hebt u aan een makelaar wanneer u deze niet kunt bereiken? Veel makelaars zijn tegenwoordig flexibel. Zij zijn te bereiken via Skype of WhatsApp, ook in de avonduren. Werkt u overdag of bent u lange dagen van huis, dan verdient een flexibele makelaar de voorkeur. U hebt dan alsnog de mogelijkheid om te overleggen over de vraagprijs en de gekozen verkoopstrategie.

Het succes in de regio

De juiste makelaar voor u is de makelaar die voldoet aan uw wensen. Maar de juiste makelaar voor uw huis is de makelaar die bekend is met de lokale markt en hier aantoonbaar successen geleverd heeft. Is de makelaar actief en succesvol in de regio, dan is de kans groter dat deze makelaar uw huis binnen korte tijd verkoopt. Hij of zij heeft immers de optie om de geïnteresseerden te verwittigen die bij de vorige aangeboden huizen naast de boot vielen, of die net iets andere wensen hadden. Daarnaast weet deze makelaar precies waar de nadruk op gelegd moet worden, omdat de makelaar weet waar de mensen naar zoeken bij u in de buurt.