Ik wil mijn huis verkopen

Het verkopen van uw huis is een grote stap. Waarschijnlijk een grote stap die u niet veel vaker in uw leven gezet hebt, want een huis verkopen is niet iets dat u ieder jaar opnieuw doet. Daarom is het goed om van tevoren genoeg informatie te verzamelen, na te denken over de aanpak en de juiste mensen in te schakelen. KostenHuisVerkopen.nl helpt u bij al deze stappen in het proces, die samen het begin van uw eigen verkooptraject vormen.

Hoe vroeger u begint met het opzetten van een goed verkooptraject, hoe makkelijker het wordt om uw huis snel te verkopen tegen de juiste prijs. En dát is waar u naar op zoek bent.

Bepaal eerst de verkoopstrategie

De meeste huizenverkopers laten de meeste kansen al liggen in de eerste fase van het verkooptraject. Wanneer u een grote klus aan moet pakken, wanneer u op vakantie gaat of wanneer u veel boodschappen moet halen, dan maakt u eerst een planning. Deze planning is bepalend voor de aanpak, oftewel de strategie die u gebruikt om uw doelen te bereiken. Dit is ook nodig wanneer u een huis verkoopt. De eerste logische stap binnen het verkooptraject is het opzetten van een verkoopstrategie.

Hierbij kunt u denken aan het inschakelen van een makelaar, het vaststellen van een reële vraagprijs en de manier waarop de bezichtigingen geregeld worden in de eerste weken dat uw huis te koop staat. Onthoudt u vooral tijdens het bepalen van een verkoopstrategie dat dit geen ijzeren wet is. U kunt op elk moment binnen het verkooptraject de verkoopstrategie aanpassen. Dat is praktisch wanneer er niet genoeg interesse is in uw woning, of wanneer de makelaar inbreng heeft die u wilt verwerken binnen uw eigen verkoopstrategie.

Beseft u zich vooral dat een goede verkoopstrategie essentieel is voor het succes van uw verkooptraject:

  • omdat u weet wat u doet op welk moment en waarom;
  • omdat u altijd weet wat de volgende stap is die gezet wordt;
  • omdat dit zorgt voor een sneller verkooptraject door de weloverwogen aanpak;
  • omdat u vaak meer geld voor uw huis krijgt door een goede strategie te gebruiken;
  • omdat u andere mensen makkelijker in kunt zetten aan de hand van de strategie.

Snelle verkoop in de eerste weken

De meeste aandacht voor uw huis wordt vaak in de eerste weken getoond. Uw huis is ‘vers’ op de markt en de potentiële kopers hebben uw woning nog niet gezien. Dit is het moment waarop u moet profiteren van het feit dat uw huis pas net op de markt staat. Dit doet u door (eventueel samen met een makelaar) een bezichtigingsmoment te plannen waarop u verschillende geïnteresseerden langs laat komen. Deze weten dat het huis net te koop staat en zien zo direct dat er veel concurrentie is.

Wanneer u niet weet te profiteren van de interesse in de eerste weken, wordt het met de dag moeilijker om uw huis te verkopen. De potentiële kopers zien hoe lang uw huis te koop staat en vragen zich direct af wat er aan de hand is met uw huis. Daarnaast zijn de biedingen die gedaan worden op de huizen die langer op de markt staan altijd (veel) lager dan de vraagprijs van het huis. De kopers weten immers dat u al langere tijd bezig bent met uw verkooptraject, zonder succes.

Wilt u de kans op een snelle verkoop groter maken, dan kunt u de onderstaande punten gebruiken.

  • Zorgt u voor een opgeruimd en neutraal ingericht huis.
  • Laat geïnteresseerden op hetzelfde moment komen om te laten zien dat er concurrentie is.
  • Bereidt u zich goed voor op mogelijke vragen van de geïnteresseerden.
  • Werkt u de laatste puntjes nog even bij voordat er mensen komen, zoals het schilderen van die ene muur en het vastzetten van de deurklink in de badkamerdeur.
  • Overweegt u vooral om zelf de rondleidingen te doen, met of zonder makelaar. Dit vergroot de kans op verkoop en zorgt voor een ‘klik’ met de geïnteresseerden.

Is er na een aantal weken nog geen interesse? Bekijkt u dan nog eens uw verkoopstrategie en de vraagprijs om te achterhalen waarom de interesse uitblijft. Kleine aanpassingen zijn vaak genoeg om het tij te keren.

Kies voor een complete aanpak

Er zijn veel keuzes die gemaakt moeten worden tijdens het opzetten van een verkooptraject. Hoe maakt u de foto’s? Hoe worden de beschrijvingen opgesteld en welke verkoopkanalen worden gebruikt bij het verkopen van uw huis? Ook wanneer dit via een makelaar gebeurt, kunt u hier een actieve rol bij spelen. En dat is belangrijk, want ook hier gaat het vaak mis.

Kiest u samen met de makelaar voor Funda, en moet dit snel gebeuren en ontbreken er daardoor gegevens binnen de advertentie? Dan komt uw huis nooit bovenaan te staan bij de zoekresultaten. Dat is pijnlijk, want uw huis kan het meest relevant zijn voor een koper, en juist dan moet uw huis als eerste getoond worden. De meeste websites kiezen, net als Funda, eerst voor de advertenties die volledig ingevuld zijn.

Kiest u daarom vooral voor een complete aanpak, op alle punten van uw verkooptraject. Ruim uw huis helemaal op, werk alle muren bij die geschilderd moeten worden. Maak een complete advertentie en gebruik gerust de sociale media om de advertentie te promoten die de makelaar op Funda geplaatst heeft. Dit zorgt niet alleen voor meer aandacht voor uw huis en een beter gevoel voor u als verkopende partij, het laat de geïnteresseerden ook direct zien dat u alle mogelijke inspanningen geleverd hebt om de kopende partij te voorzien van alles wat zij nodig heeft.

Makelaarskosten, en met name verborgen kosten

Wanneer u ervoor kiest om uw huis te verkopen, dan vertelt de statistiek u dat het inschakelen van een makelaar verstandig is. Deze heeft de verkoopkanalen, de ervaring en de kennis om uw verkooptraject te bevorderen. Maar dan moet u eerst een makelaar kiezen en dat is niet zo makkelijk als u wellicht denkt. Want welke van de duizenden makelaars in Nederland past het beste bij u en hoe vergelijkt u het aanbod?

Het gaat hierbij vaak om de diensten. De makelaar bepaalt namelijk zelf welke diensten in het pakket zitten en welke kosten hiervoor gerekend worden. Zo nemen de traditionele makelaars (bijna) heel het verkooptraject over, waar internetmakelaars vooral het online promoten van uw huis voor hun rekening nemen en de rest aan u overlaten. Welke makelaar het best bij u past, ligt dus aan de eisen en wensen die u zelf hebt.

Maar daar komt meer bij kijken. De uiteenlopende kosten zijn ook een punt om mee te nemen bij het vergelijken van de makelaars. Hierbij komt u courtage tegen, opstartkosten, vaste tarieven en vaste tarieven mét courtage. In het kort komt dit op het volgende neer:

  • Opstartkosten zijn de kosten die een makelaar regelt voordat uw huis op de markt geplaatst wordt.
  • Courtage is een percentage van de verkoopprijs dat alleen betaald wordt aan de makelaar bij een succesvolle verkoop.
  • Vaste tarieven zijn de vaste prijzen die internetmakelaars rekenen voor alle diensten.
  • Vaste tarieven mét courtage zijn vaste prijzen van internetmakelaars die lager liggen dan bij voorgaand punt, maar de kosten worden vermeerderd met een courtagekostenplaatje. Dit is een percentage over het verschil tussen de vraagprijs en verkoopprijs.

Deze kosten zijn gemakkelijk terug te vinden in de offertes en vormen een goed uitgangspunt bij het vergelijken van de makelaars. Maar de verborgen kosten spelen vaak ook een grote rol en die zijn wat minder makkelijk te vinden. Er zijn twee begrippen waar u rekening mee moet houden: intrekkingskosten en de exclusiviteitsclausule.

De intrekkingskosten moeten betaald worden wanneer de opdracht voor het einde van de contractduur ingetrokken wordt bij de makelaar door de verkopende partij. Dit kunt u doen wanneer er niet genoeg aandacht voor uw woning is, wanneer u denkt dat de makelaar niet aan zijn inspanningsverplichting voldoet, of wanneer de samenwerking niet wil vlotten. U hoeft geen reden op te geven bij het intrekken van de opdracht. U moet wel de kosten betalen die de makelaar hiervoor rekent, maar alleen wanneer dit in de overeenkomst staat die u getekend hebt.

De exclusiviteitsclausule valt vaak vele malen duurder uit wanneer u deze gemist hebt bij het tekenen van een overeenkomst. Hiermee verbindt u de verkoop van uw huis voor een bepaalde periode aan een bepaalde makelaar. Trekt u de opdracht in en wordt uw huis verkocht nog voordat de contractduur met de vorige makelaar verlopen is? Dan moet u alsnog de courtage aan de vorige makelaar betalen. Reden te meer om de overeenkomst goed door te lezen en hier rekening mee te houden bij het vergelijken.

KostenHuisVerkopen.nl helpt u vergelijken

Aangezien het kiezen van de juiste makelaar niet gemakkelijk is, helpt KostenHuisVerkopen.nl u graag verder. Op de vergelijkingspagina kunt u de verschillende diensten en tarieven van de makelaars bekijken, zodat u de makelaar kunt kiezen die past bij uw verkooptraject. Zo wordt de kans aanzienlijk groter dat uw huis ook daadwerkelijk verkocht wordt, binnen de tijd die u hiervoor gerekend hebt en voor de prijs die u nodig hebt om de volgende stap te maken in uw wooncarrière.